MIRADAS JUVENILES II
Unge i El Alto vil både ses og høres
Størstedelen af storbyen El Altos befolkning er unge. Deres forældre eller bedsteforældre migrerede fra højlandets mine– og landbrugsområder for at søge lykken i storbyen, og for de unge, er storbyjunglen hverdag. Alligevel kan de have svært ved at ”finde vej”, for de lever i en fattig by med et utal af benspænd.
Alt for mange af dem falder i og bliver fanget i misbrugsproblemer og kriminalitet. Men de fleste finder en måde at klare sig på, og nogle engagerer sig i kulturelle eller samfundsmæssige aktiviteter – eventuelt sammen med andre unge. I El Alto er der flere hundrede ungdomsorganiseringer.
Miradas Juveniles unge filmteam underviser unge i, hvordan de kan bruge filmmediet til at sige deres mening og fortælle deres historier. Det giver dem selvtillid og en mulighed for at blive hørt.
Der er mange måder at lave film på, og Miradas Juveniles er det første filmprojekt i Bolivia, der blandt andet lærer de unge at bruge billige kameraer og smartphones til at lave lommefilm med hurtige og letforståelige budskaber.
Kampgejst i El Alto
Spor Media samarbejder med kulturorganisationen COMPA, der holder til i Bolivias andenstørste by El Alto. El Alto ligger klods op af regeringshovedstaden La Paz og har haft stor betydning for, hvor Bolivia er i dag. Det var i El Alto befolkningen rejste sig, da Bolivias tidligere præsident ville sælge ud af landets store gasressourcer. Og det er således i høj grad El Altos beboeres fortjeneste, at Bolivia i dag har en præsident, der er aymara og landets første præsident med rod i den oprindelige befolkning. Læs mere på Spor Medias undervisningssite Fjerne Naboer under temapakken om Bolivia.
Audiovisuel pædagogik på lærerseminarierne
Med magtskiftet i 2006 skulle udviklingen i Bolivia vendes til fordel for det fattige indianske befolkningsflertal. Derfor vedtog regeringen en lov, der skulle reformere og ’afkolonisere uddannelserne’. Loven fik navn efter Avelino Sinani og Elizardo Perez, der i begyndelsen af det 20 århundrede trodsede magthaverne og forsøgte at udvikle en pædagogik med udgangspunkt i de oprindelige befolkningsgruppers kulturer og sprog.
At gennemføre en radikal ændring af et lands undervisningssystem er lige så svært som at vende en supertanker. Bolivia har mange dårligt uddannede lærere, der har lært, at undervisning primært handler om at give ordrer og belønne udenadslære. Med undervisningsreformen Avelino Sinani Elizardo Perez skulle undervisningen demokratiseres og desuden forankres i en lokal virkelighed. Men de fleste lærere mangler værktøjerne til at gøre det, og heller ikke lærerseminarierne har de nødvendige midler og forudsætninger for at klæde fremtidens lærere på til at leve op til reformen.
Miradas Juveniles arbejder i læreruddannelserne og bruger filmmediet som eksempel på, hvordan undervisningen kan gøres deltagerorienteret og mere relevant.
Indsatsen begyndte i El Alto og andre seminarier i højlandet, men det bolivianske undervisningsministerium er blevet så begejstret for konceptet, at Miradas Juveniles også har udbredt konceptet til lærerseminarier i lavlandet, i Beni nær grænsen til Brasilien.
SE FILM FRA MIRADAS JUVENILES II