TEATRO TRONO I BOLIVIA

“Fremtiden begynder i dag” har været Teatro Tronos motto siden begyndelsen i 1989. Er man ung i Bolivias marginaliserede områder, er der ikke mange døre, der er åbne. Men i stedet for at vente på ændringer, der måske kommer, tager de unge i Teatro Trono selv ansvar for fremtiden.

TEATRO TRONO I BOLIVIA

“Fremtiden begynder i dag” har været Teatro Tronos motto siden begyndelsen i 1989. Er man ung i Bolivias marginaliserede områder, er der ikke mange døre, der er åbne. Men i stedet for at vente på ændringer, der måske kommer, tager de unge i Teatro Trono selv ansvar for fremtiden.

Det hele begyndte med en gruppe gadebørn i et børnehjem i El Alto og en medarbejder, der oplevede, at børnenes passive anbringelse ikke forbedrede deres muligheder i livet – måske tværtimod. Medarbejderen var sociolog Iván Nogales, og gadebørnene blev starten på et kulturprojekt, der har ændret livsbetingelserne for hundredvis af børn og voksne i El Alto.

Her på siden kan du se og læse om de aktiviteter, Teatro Trono laver i samarbejde med Spor Media og om Teatro Tronos historie.

 

AKTUELT:

DANMARKSTURNÉ

I november 2023 kommer Teatro Trono på turné i Danmark – for sjette gang.

Den turnerende gruppe bliver på seks medlemmer. De tilbyder workshops i teater, musik og dans og viser forestillingen “ÅNDERNES SANG”.
Spor Media har kontakt til gymnasier og højskolers der får besøg af gruppen.
Se mere på www.globalkids.dk

AKTUELT:

DANMARKSTURNÉ

I november 2023 kommer Teatro Trono på turné i Danmark – for sjette gang.

Den turnerende gruppe bliver på seks medlemmer. De tilbyder workshops i teater, musik og dans og viser forestillingen “ÅNDERNES SANG”.
Spor Media har kontakt til gymnasier og højskolers der får besøg af gruppen.
Se mere på www.globalkids.dk

 

OPLEV VORES PROJEKTER

Slide
PlayPlay
TEATRO TRONO PÅ TURNÉ
Slide
PlayPlay
TEATRO TRONO
PÅ TURNÉ

Spor Media inviterede første gang Teatro Trono på turné i Danmark i 2004. Dengang kom en gruppe på to trænere og ti børn, der lavede cirkus og optrådte for danske jævnaldrende. Siden er det blevet til mange flere turnéer med drama og teater som kunstnerisk formidling af svære verdensmål.

De unge skuespillere i Teatro Trono er fantastiske til at mime og i det hele taget kommunikere uden det talte sprog, og der opstår hurtigt venskaber på tværs af kulturer og grænser.

Se videoen ”Vi bryder grænser ned” fra 2015 på Global Kids’ hjemmeside.

Filmen er oversat til syv sprog og har et medfølgende undervisningsmateriale til spansk i gymnasiet.

Slide
PlayPlay
GLOBAL STAY TOURS
Slide
PlayPlay
GLOBALS STAY TOURS

Der er mange unge skuespillere i Teatro Trono, og nogle af dem arbejder ind imellem som kultur-guider for Spor Medias virtuelle studierejser, Global Stay Tours.
Kultur-guiderne tager imod de danske elever, der har spansk på A-niveau i gymnasiet.

De arbejder sammen i grupper, og de danske elever bliver vist rundt i de unge bolivianeres virkelighed.

Læs mere om Global Stay Tours og mød et par af kultur-guiderne her på sitet.

 

Slide
PlayPlay
ET LIV UDEN VOLD
Slide
PlayPlay
ET LIV UDEN VOLD

I Bolivia er vold mod kvinder – og i det hele taget vold i familien – et voldsomt problem, og med international hjælp har landets regering i en årrække støttet initiativer, der hjælper voldsramte kvinder.


Men hvad nu, hvis man lærer nye generationer, at vold ikke er en løsning, og at der i samfundet eksisterer strukturelle forhold, der fastholder machismoen og opfattelsen af, at kvinder er mindre værd end mænd.

Med teatret opnår Teatro Trono nye erkendelser – både for de mange unge i 

organisationen og for alle dem, der ser deres forestillinger.


I projekt Et liv uden vold (Una vida sin violencia) brugte Teatro Trono sine kreative og interaktive metoder til først at gøre deltagerne opmærksomme på kønsrelateret vold i deres eget liv.

Dernæst skabte deltagerne selv en stærk teaterforestilling om vold i familien, og sidst viste de forestillingen på mange skoler og organiserede debatter med publikum i El Alto.

Projektet modtog støtte fra CISU. Se også en video om projektet “Una vida sin violencia”

Slide
PlayPlay
FILMPÆDAGOGIK
Slide
PlayPlay
FILM -
PÆDAGOGIK

Spor Media og Teatro Trono samarbejdede fra 2011 til 2017 om ’Miradas Juveniles” (Unge blikke) -filmundervisning for unge.

En gruppe unge blev trænet i selv at bruge filmmediet og i at undervise andre. De tog ud på skoler i El Alto, hvor filmmediet ikke tidligere har været brugt i undervisningen, og de blev inviteret ind på lærerseminarierne, hvor de studerende begejstret tog imod de ’nye medier’.


I den sidste fase af projektet fik filmpædagogerne til opgave at undervise lektorer på lærerseminarier rundt om i landet i at bruge filmmediet til gavn for kommende generationer af lærere.

Projekterne var i tråd med Bolivias undervisningsreformer, der begyndte med regeringsskiftet i 2006, da 

repræsentanter for Bolivias oprindelige folk kom til magten.


En undervisningsreform (Lov No. 070 fra 2010) skulle revolutionere undervisningen ved at udvikle en pædagogik med respekt for oprindelige befolkningsgruppers kulturer og sprog og virke frigørende og demokratiserende for samfund og borgere.

Men at gennemføre en radikal ændring af et lands undervisningssystem er lige så svært som at vende en supertanker, og de fleste lærere mangler pædagogiske værktøjer for at kunne leve op til reformen

Se projekterne:

Miradas Juveniles 1

Miradas Juveniles 2

Miradas Juveniles 3


Miradas Juveniles modtog støtte fra CISU i Danmark og gav lærerne helt nye værktøjer i undervisningen.

 

Slide
TEATRO TRONOS HISTORIE
Slide
TEATRO TRONOS
HISTORIE

Gadebørns-projekt blev til musisk skole for alle:
Teatro Tronos fremtid begyndte i 1989, da sociolog Ivan Nogales støttede en håndfuld gadebørn i at finde et alternativ til deres liv på gaden. Den dag tog de hul på fremtiden. 

Gadebørns-projekt blev til musisk skole for alle:
Teatro Tronos fremtid begyndte i 1989, da sociolog Ivan Nogales støttede en håndfuld gadebørn i at finde et alternativ til deres liv på gaden. Den dag tog de hul på fremtiden.

I bogen “El Mañana es Hoy” – Fremtiden begynder i dag – beskriver Ivan Nogales sammen med nogle af de daværende gadebørn, hvordan projektet blev til.

Børnene var tilknyttet et børnehjem, men deres situation syntes umulig: Ingen vil vide af dem, de måtte tigge og stjæle for at overleve, og selv på børnehjemmet kunne de ikke føle sig trygge.

Ved juletid tog Ivan en beslutning, der skulle få store konsekvenser for ham selv og for hundredvis af børn i El Alto. Han inviterede nogle af drengene med hjem i sin mors lille toværelses-hus: I fremtiden ville de leve af at spille teater – og fremtiden begynder i dag.


Tidligt i 1991 – under et møde i Teatro Trono – taler gadebørnene om at skabe et nyt projekt:

“Det er alt for svært at få nogen til at betale det!” “Og hvad kommer det til at koste?”

“Altså, vi har brug for et hus til otte personer hvor hele gruppen kan bo, og vi skal også have noget at spise!”

“Vi kunne stjæle!” siger Ch’ila, en lille Aymara-dreng, han er 13 år og ligner en på 10, “og så sætter vi pengene i banken!”

Hans øjne skinner mens hans hænder i detaljer beskriver et usandsynligt røveri et eller andet sted i La Paz.

En lang liste af andre skøre og kreative ideer følger, og bliver efterhånden til det, der senere blev til – Fællesskabet af kunstproducenter, lavet af gadebørn og unge, der havde fundet sammen i Teatro Trono.

(Uddrag fra bogen “El Mañana es hoy”)

 

 

Chila og Fantasmita kom fra børnehjemmet og var med til at starte Teatro Trono
Ivan med gruppen
Teatro Tronos hus i El Alto - inden det blev bygget ud og op til 7 etager
Ivan og Chila
Ivan uddeler løn til de unge skuespillere (1990)
previous arrow
next arrow
 
Chila og Fantasmita kom fra børnehjemmet og  var med til at starte Teatro Trono
Ivan med gruppen
Teatro Tronos hus i El Alto - inden det blev bygget ud og op til 7 etager
Ivan og Chila
Ivan uddeler løn til de unge skuespillere (1990)
previous arrow
next arrow
Ivan med gruppen
Chila og Fantasmita kom fra børnehjemmet og var med til at starte Teatro Trono
Teatro Tronos hus i El Alto - inden det blev bygget ud og op til 7 etager
Ivan og Chila
Ivan uddeler løn til de unge skuespillere (1990)
previous arrow
next arrow
 
Ivan med gruppen
Chila og Fantasmita kom fra børnehjemmet og  var med til at starte Teatro Trono
Teatro Tronos hus i El Alto - inden det blev bygget ud og op til 7 etager
Ivan og Chila
Ivan uddeler løn til de unge skuespillere (1990)
previous arrow
next arrow

Også i Latinamerika er Teatro Trono kendt og anerkendt for sit arbejde med græsrodsteater og har siden 2013 været med i det latinamerikanske netværk “Cultura Viva Comunitaria”.

De mange græsrodsorganisationer fra hele kontinentet arbejder for, at folkelig kultur skal anerkendes ved at få en lille del af hvert enkelt lands budget. Teatro Trono var primus motor i netværkets første kongres, der blev afholdt i El Alto/La Paz.

Siden har der været kongres hvert andet år.

Ivan Nogales nåede inden sin pludselige død i 2019 at skrive to bøger om betydningen af Teatro Tronos teaterpædagogik. Med udtryksfuldt kropssprog skaber de unge skuespillere billeder på scenen og er i stand til at formidle budskaber uden brug af det talte sprog.

De mestrer pantomime såvel som mere ’klassiske’ teknikker, og i forestillingerne benytter de sig af cirkus, groteske klovneudtryk, musik (primært trommer), masker og traditionel boliviansk kultur (f.eks. udklædninger fra det Bolivias berømte karneval).

Selvom Ivan Nogales døde alt for tidlige, nåede han at sætte flere spor end de fleste, og han lærte sine omgivelser, at kun fantasien sætter grænser.

Teatro Trono blev i 2018 anerkendt som national teateruddannelse, og de voksne skuespillere i Teatro Trono har i dag et statsanerkendt diplom på deres færdigheder.

SPOR MEDIA

Elmegade 5, 1. th, 2200 København N,

E-mail: spor@spormedia.dk

© 2024 Spor Media

×