Filmpædagogik for et nyt Bolivia

(2017, 18:37 minutter)

 

På ’roadtrip’ med unge filmpædagoger fra Teatro Trono*. Filmpædagogerne har fået til opgave at undervise landets lærerseminarier i at bruge filmmediet, så de nye generationer af lærere kan bruge kameraer og film, når de skal undervise på skolerne.

Filmpædagogerne oplever mange forhindringer undervejs, men også en åbenhed over for, at fremtidens lærere skal kunne noget helt andet.

Reformer af skolesystemet begyndte da MAS (Bevægelsen for Socialisme) i 2006 overtog regeringsmagten i Bolivia og i 2010 vedtog Lov No. 070, der skulle revolutionere undervisningen ved at udvikle en pædagogik med respekt for oprindelige befolkningsgruppers kulturer og sprog og virke frigørende og demokratiserende for samfund og borgere. Men at gennemføre en radikal ændring af et lands undervisningssystem er lige så svært som at vende en supertanker, og de fleste lærere mangler pædagogiske værktøjer for at kunne leve op til reformen.

Med støtte fra CISU samarbejdede Spor Media med Teatro Trono fra 2011 til 2017 om Miradas-projekterne, der udarbejdede undervisningsmaterialer til landets lærerseminarier og viste, hvordan film kan bruges til at gøre undervisningen mere deltagerorienteret.

*Teatro Trono er et kulturprojekt for børn og unge i Bolivias næststørste by El Alto i højlandet nær regeringsbyen La Paz. El Alto er hovedsageligt beboet af Bolivias oprindelige befolkning, som er flyttet hertil fra landområder og tidligere minebyer. Spor Media og Teatro Trono har samarbejdet siden 2004 om flere aktiviteter herunder Global Kids-besøg, Miradas Juveniles, Una vida sin violencia og Global Stay Tours.

SPOR MEDIA

Elmegade 5, 1. th, 2200 København N,

E-mail: spor@spormedia.dk

© 2024 Spor Media

×